Szabályok



Zászló szabályok


Mivel a rádió-kommunikáció sokszor nem megbízható, a Formula–1-ben a pályabírók és a versenyzők közötti kommunikációt elsődlegesen zászlók és táblák szolgálják. Az adott színű zászlók lengetésével figyelmeztethetik különböző eseményekre a versenyzőket. 2007 óta a zászlójelzéseket a versenyzők a kormányon található kijelzőn is láthatják. A televíziós közvetítéseknél a képernyőn szintén megjelenik az adott színű jelzés.
Sárga zászló és SC felirattal ellátott tábla: nem lehet előzni, és bejön a Safety Car is
Zöld zászló: ismét lehet előzni, a biztonsági autó kiment
Piros zászló: A verseny, a szabadedzés, vagy az időmérő edzés félbeszakad.
Kék zászló: Figyelmezteti a lassabb versenyzőt, hogy engedje el az őt lekörözni készülőt. Ha a pilóta háromszor nem veszi figyelembe figyelmeztetést, boxutca-áthajtásos büntetést kap. A boxutca kijáratában lengetve: forgalom van a pályaszakaszon, kihajtásnál legyen óvatos a versenyző.
Sárga zászló: Tilos az előzés, a pályán lévő valamilyen akadály miatt.
Ha a sárga zászló mellett az SC felirattal ellátott táblát is mutatják, akkor bejön a Safety Car is.

Fehér zászló: Vigyázat! A pályán lassú jármű halad.
Sárga zászló piros csíkokkal:   Csúszós a pálya (olaj, eső). A zászlót 3 körön át lengetik.

Fekete zászló narancssárga körrel a közepén: Egy versenyzőt figyelmeztetnek, hogy technikai problémája van és a következő körben ki kell mennie a boxba. A zászló a hibás autó rajtszámát is jelzi.

Fekete-fehér zászló: Egy versenyzőt a sportszerűtlen magatartásáért egyszeri alkalommal figyelmeztetik. Ezen a zászlón is szerepel az érintett autó rajtszáma.
Fekete zászló: Egy autót kizárnak a versenyből és haladéktalanul ki kell állnia a boxba. A zászlón szerepel az érintett rajtszáma.


Alkalmazható büntetések

  • boxutcán való áthajtás (drive through penalty) – közben a versenyző nem állhat ki a csapat boxába. A büntetést a 2010-es szezontól a kiszabás után két körrel le kell tölteni.
  • stop-and-go penalty: az előbbi büntetés annyival súlyosbítva, hogy a versenyzőnek 10 másodpercig meg kell állnia, a csapat szerelői ezalatt nem nyúlhatnak az autóhoz.
  • futam közbeni kizárás: fekete zászlóval jelzik, ilyenkor versenyzőnek haladéktalanul ki kell állnia a boxba és jelentkeznie kell a versenyigazgatóságnál.
  • időbüntetés: Akkor szabják ki, ha a verseny vége felé követ el olyan szabálytalanságot, amiért áthajtásos vagy kiállásos büntetés járna, illetve ha utólag állapítják meg a szabálytalanságot. Ha áthajtásos büntetés járna, a 2010-es szezontól 20 másodpercet adnak a versenyző idejéhez, ha stop-and-go járna, akkor 30 másodpercet.
  • utólagos kizárás
  • pénzbüntetés (többnyire edzéseken történő boxutcai gyorshajtásért szabják ki)
  • hátrasorolás a rajtrácson (váltócsere öt, motorcsere tízhelyes hátrasorolást von maga után, de veszélyes manőver miatt is kiszabható)
  • edzésidő törlése: a versenyzőnek a rajtrács végéről kell indulnia.
  • konstruktőri pontok levonása: csak a versenyző kapja meg a helyezésért járó pontokat. Akkor alkalmazzák, ha úgy látják, technikai szabálytalanság miatt a felelősség nem terheli a versenyzőt. Ilyen büntetést kapott 1995-ben a Brazil Nagydíjon a Williams és a Benetton, a 2000-es Osztrák Nagydíjon a McLaren (csak az 1-es számú autójára), illetve ugyancsak a McLaren 2007-ben az egész évadra. Erősen vitatott eljárás, mivel az autó nagyban meghatározza a versenyző szereplését.
  • eltiltás: ilyen büntetést kapott 1989-ben Nigel Mansell egy futamra (fekete zászló figyelmen kívül hagyásáért), 1994-ben Eddie Irvine három, Mika Häkkinen (mindketten baleset okozásáért) egy, Michael Schumacher két futamra (fekete zászló figyelmen kívül hagyásáért), 2005-ben a BAR csapat két futamra (az autó súlyával való trükközésért).
  • világbajnoki helyezéstől való megfosztás: eddig csak 1997-ben Michael Schumachert büntették így, mivel a zárófutamon szándékosan hajtott neki Jacques Villeneuve autójának. Versenyeredményeit azonban megtarthatta, azok beleszámítanak a statisztikáiba.
Tesztelési szabályok
A Formula–1-es autók fejlesztésének legfontosabb eszköze a tesztelés. A csapatok az autóik méretarányos (legfeljebb 60%-os) modelljeit szélcsatornákban, kész konstrukcióikat pedig versenypályákon tesztelik. 2008-tól jelentős korlátozás lépett életbe a tesztelésekre vonatkozóan. A csapatok egy naptári évben legfeljebb 30 000 km-t tesztelhetnek, az FIA által kijelölt helyszíneken és időpontokban. Ebbe nem számítanak bele a fiatal versenyzők felkészítését szolgáló tesztek és a promóciós célú rendezvények. 2009-ben a csapatok közti esélyegyenlőség megteremtése érdekében tovább szigorították a szabályokat: a csapatok az idény utolsó versenye és 2009. december 31. között háromszor egy napon keresztül gyakorolhatnak olyan versenyzővel, aki legfeljebb két futamon szerepelt vagy négy napot tesztelt a megelőző 24 hónapban.