2010. június 22., kedd

F csatorna megoldások

Titokzatos, motorborítás, légbeömlőnyílás, cápauszony, és még sok apróság kellett ahhoz, hogy a Mclaren a 2010 év elején rögtön a címlapokra kerüljön. Rögtön szabálytalannak akarta az összes csapat nyilvánítani, az úgynevezett F csatornát ugyanúgy ahogy a 2009 - es szezonban akarták tenni ezt a Brawn GP duplafedeles diffúzorával. A FIA azonban semmi kivetnivalót nem talált az egyenesekben nagyon hatékony eszközben, így a többi csapat is nekifogott kifejleszteni a saját F csatornáját.
A McLarenek alvázába egy csatorna rendszer lett tervezve, ami a versenyzők a lába mellett halad el, és  a hátsó szárnyba érkezik a cápauszonyon keresztül. Azáltal, hogy a versenyző a térdével irányítja a légáramlást, ezzel el tudja érni, hogy a speciálisan kialakított hátsó  szárnyra irányuljon, és ezzel körülbelül 5-7 km/h-s plusz sebességet érhetnek el az egyenesekben.

Amikor a pilóta a csatornára teszi a térdét arra kényszerítik a  légáramlást, hogy az az autón keresztül, a cápauszonyon át, a hátsó szárny hátsó oldalán kialakított kijárat felé haladjon. Ez a plusz légáramlat hátsó szárny alsó részén kialakított résekre van ráirányítva, ami így megbontja a terelőelem légellenállását.





A Sauber egy másik megoldást választott a légáramlatok megszelidítésére mivel ők nem az autó alsó részébe építették be az F csatornát hanem az oldalszekrény tetejére.Ezt a rendszert a versenyző a könyökével tudja aktiválni.Viszont éppen ezért tartozik ez a megoldás a veszélyes megoldások közé, mert például a Mclarennél a pilóta   amikor nem kell a fékpedált használnia akkor éppen elzárja a lábával a levegő útját, majd amikor fékezésre van szükség akkor átteszi lábát a fékpedálra mivel ilyenkor amúgysem jelentkezik az F csatorna jótékony hatása (Pl. kanyarokban).Jóval biztonságosabb a wokingiak megoldása ám úgy tűnik mégsem fogják használni ezt az érdekes megoldást a következő idénytől. Ehhez hasonló megoldása van a Ferrarinak is ők is a nem éppen biztonságos verziót  alkamazták, tehát szinte 300 Km/h sebességnél is el merik engedni a pilóták szinte fél kézzel a kormányt. Majd meglátjuk jó döntés volt e ha egy baleset bekövetkezik...

Így néz ki a Sauber megoldása:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése